koolhydraatarme spruitjes

Koolhydraatarme spruitjes schotel

Laatste update: 9 augustus, 2022 | Geen reacties

Je hoeft geen groot fan van spruitjes te zijn om van dit recept te genieten. Vroeger had ik namelijk een hekel aan spruitjes. Ik vond ze bitter, vies en ze stonken heel erg. Toen ik later op mijzelf ging wonen, wilde ik het toch nog wel een keer proberen, maar dan op een andere manier. Ik besloot er een schotel van te maken, in plaats van ze te koken, en zo kwam ik erachter dat spruitjes hartstikke lekker kunnen zijn. Deze koolhydraatarme spruitjes schotel is makkelijk te maken, heeft veel smaak en is zelfs geschikt voor lastige eters. Geniet ervan!

LIZA’S TIP:
Wil je graag tot wel 3 kg per week afvallen en weer energie voor twee? Hiermee is het mij ook gelukt >>

Spruitjes koolhydraatarm

Spruitjes zijn zelf net als elke andere groente. Ze bevatten veel vitamines en mineralen en relatief weinig koolhydraten, slechts 9 gram per 100 gram spruitjes. Dit maakt ze dus ideaal om in koolhydraatarme gerechten te verwerken, zoals deze schotel. De rest van de ingrediënten zijn bovendien ook koolhydraatarm, zoals de kaas, knoflook en kookroom.

Bloem of geen bloem?

Dit gerecht gebruik een klein beetje bloem om een soort roux van te maken. Hoewel bloem op zichzelf niet koolhydraatarm is, kan deze kleine hoeveelheid geen kwaad en kan je dit prima verwerken in een koolhydraatarm recept. Wil je toch liever wel een 100% koolhydraatarme maaltijd, dan kan je de bloem eventueel vervangen door amandelmeel. Deze smaakt iets anders, maar heeft redelijk hetzelfde effect.

De ingrediënten van de koolhydraatarme spruitjes

  • 300 gram spruitjes
  • 300 ml kookroom
  • 4 tenen knoflook, geperst
  • 40 gram geraspte Gruyere
  • 30 gram bloem
  • Peper en zout naar smaak
  • Een beetje roomboter (ongezouten)

De bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en maak intussen de spruitjes schoon en snijd ze dan door de helft.
  2. Pak daarna een andere pan en vul deze met water en breng het aan de kook. Kook hierin de spruitjes voor zo’n 5 minuten. Ze worden dan wel zacht, maar niet doorgekookt.
  3. Laat de spruitjes uitlekken en droog de pan af. Laat dan 1 á 2 eetlepels roomboter hierin smelten en bak de knoflook kort mee. Schep dan de bloem erbij en roer alles door elkaar tot het een pasta begint te vormen.
  4. Schenk, al roerende, de kookroom erbij en blijf goed roeren tot de saus begint in te dikken. Daarna roer je 3/4e van de Gruyere erdoor en de spruitjes tot je een lekker mengsel hebt.
  5. Schep het mengsel in de ovenschotel en bedek met de overgebleven kaas. Bak de ovenschotel vervolgens zo’n 20 tot 30 minuten, laat het kort koelen voor het serveren en geniet!

De voedingswaarden van de koolhydraatarme spruitjes

Aantal porties: 4
Calorieën per portie: 254
Koolhydraten: 11 gram
Vetten: 19 gram
Eiwitten: 7 gram

Bekijk ook

Koolhydraatarme champignonsoep

Koolhydraatarme Flammkuchen

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 9 augustus, 2022

Auteur

Liza

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Volg ons op social media:

© 2016 - 2022 Koolhydraatarme Maaltijden

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies